5.1.10

jul og nyttår

I jula var jeg i byen Lira, litt nord i Uganda. Jeg synes denne byen har visse likheter med "cowboybyene" i westernfilmer.

Familien jeg besøkte i jula. Nederst i bildet er Faith som jeg kjenner fra Trondheim, da hun var i Norge gjennom Hald for to år siden.

Pynting av juletreet.

På julaften gikk jeg og noen av søstrene til Faith rundt i nabolaget og delte ut godteri til barna og sang julesanger. Det er ikke helt vanlig i Uganda...

Rundt nyttår var jeg i byen Mbale og områdene rundt. Dette området er øst i Uganda, mot grensa til Kenya. Bildet viser en del av Mount Elgon som denne delen av landet er kjent for.

Første nyttårsdag fikk jeg med meg litt lokal kultur. De to gutten omtrent midt på dette bildet skal omskjæres. Det er det lokale, tradisjonelle rutiale alle gutter i 18-20 årsalderen må gjennom for å bli voksne. Det er kun et fåtall stammer i Uganda som driver med dette, men stammen som hører til i områdene rundt Mbale har altså dette som sin tradisjon.

Enos som jeg besøkte i Mbale.

No comments:

Post a Comment